Huomenna on äitienpäivä. Minäkin olen äiti - ja isoäiti. Jälkimmäinen tuntuu helpommalta ja mukavammalta. Olen iloinen siitä, että olen saanut tulla äidiksi. Se - äidiksi tuleminen - on yksi elämän parhaita kokemuksia. Olisi tietysti hienoa, jos olisin osannut olla parempi äitinä kuin olen ollut. Tietyistä asioista koen syyllisyyttä. Mutta äitinä olemiseen vaikuttavat niin monet asiat, millainen olen suhteessa muihin, mikä on elämän kokonaisuus. Tässä vaiheessa on realismia todeta, että näin on mennyt, iloita olemassaolevasta ja katsoa eteenpäin. Rukous on itselleni voiman ja rohkeuden lähde myös suhteessa lapsiin ja muihin läheisiin ihmisiin, huomennakin kirkossa.

Niinkuin äiti aina syliinsä / kokoaa pieniään / niinkuin emokotka pesäänsä / suojelee siivillään / niin sinut siunatkoon / syliinsä suojelkoon / niin sinut varjelkoon / nimeltä tuntekoon / pyhä taivaan Jumala / hyvä armon Jumala.

Pirjo