Arkhimedeksen väitetään huudahtaneen: ”Heureka”, olen löytänyt. Omassa elämässäsi olet saanut lukuisia kertoja kokea Heureka-hetkiä ja mikäs sen mukavampaa. Otsikon kolme latinankielistä sanaa merkitsevät: usko voittaa kaiken.


Ensi sunnuntain teemana on hellittämätön usko. Evankeliumitekstissämme sairaan pojan isä epätoivoissaan sanoi Jeesukselle: "Auta, jos sinä jotakin voit!" "Jos voit?" vastasi Jeesus. "Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo." Silloin pojan isä heti huusi: "Minä uskon! Auta minua epäuskossani!"

Niin nopeasti elämämme eri hetkinä ja vaiheissa meissä vaihtelee epäusko ja usko. Jeesuksen sana uskosta herätti isän uskon. On sittenkin mahdollista uskoa. Usko on itsessään ihme. Jeesus auttaa meitä epäuskossamme. Kristuksen Henki, Pyhä Henki, synnyttää meissä uskon. Myös Jumalan Sana, sen kuuleminen, lukeminen ja mietiskely, herättää meissä uskon ja sen mahdollisuudet.

Apostolit sanoivat Herralle: "Anna meille vahvempi usko!" Herra sanoi: ”Jos teillä on uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle silkkiäispuulle: ’Nouse juurinesi maasta ja istuta itsesi mereen’, ja se tottelisi teitä” (Luuk.17:5-6).

Ihmeellinen voima ja voimavara on usko. Usko luottaa Jumalaan ja Hänen mahdollisuuksiinsa elämässämme. Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Olkoon sinun ja minunkin huuto sairaan pojan isän huuto: "Minä uskon! Auta minua epäuskossani!" Heureka, omnia vincit fides.

Kappalainen Jorma Pesonen saarnaa Kaarinan kirkossa su 17.2. klo 10